דפי תוכן

קולנוע 2013
קולנוע 2012
קולנוע 2011
קולנוע 2010
קולנוע 2009
קולנוע 2008
קולנוע 2007
קולנוע 2014

טולפן

 
אסא השתחרר זה עתה משירות בצי והגיע לערבות של דרום קזחסטן. אם אתה בונה על חיים בערבה, אתה צריך אשה שתעסוק במלאכות הבית וזה מה שאסא מנסה להשיג. רק כלה פוטנציאלית אחת חיה בסביבה הקרובה וגיבורנו מגיע לבית הוריה כדי לבקש את ידה. טוּלְפָּן, הכלה המיועדת, מסרבת. אחד הסרטים הכי מלבבים של השנה ואחד הסרטים המעוטרים ביותר בפסטיבלי הקולנוע בשנה האחרונה.

 

(ציון מצוין)

"סרט מדהים, אני נשבע לכם, הסרט הכי טוב בעיר"
Roger Ebert, Chicago Sun-Times

ט ו ל פ ן            T u l p a n

סרטו עטור הפרסים של סרגיי דבורצבוי
A film by Sergey Dvortsvoy
 
à   הסרט הטוב ביותר "Un Certain Regard" פסטיבל קאן 2008
à   הסרט הטוב ביותר פסטיבל טוקיו
à   נציג קזחסטאן לאוסקר
à   פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבלי הקולנוע של מונטריאול, ציריך, מנילה, הודו, רייקיאוויק ואסיה פסיפיק.
à   פרס סאתרלנד לסרט הביכורים הטוב ביותר - מכון הקולנוע הבריטי
à   פרס מזרח ומערב, ופרס נטפק בפסטיבל קרלובי וארי.
à   הפרס המיוחד בפסטיבל לקולנוע מזרח אירופאי צעיר.
à   פרס הצילום בתחרות לקולנוע אסיאתי.
 

שחקנים
אסא: אסקט קוצ'ינצ'ירקוב, Askhat Kuchinchirekov
סאמאל (אחותו) סמאל יסילנמובה, Samal Veslyamova
אונדאס: (בעלה) אונדסיאן בשיקבסוב, Ondasyn Besikbshov
בוני: טולפברגן בייסאקלוב Tulepbergen Baisakalov
בקה: בקרה טורגנבייב
נוקה: נורזיגיט זפאבייב
מהא: מהבט טורגנבייבה
אביה של טולפן : אמאג'לדי נורזהנבייב
אמא של טולפן: טזיבאן קליק ולובה
 
 סינופסיס:

אסא השתחרר זה עתה משירות בצי והגיע לערבות של דרוםקזחסטן. אם אתה בונה על חיים בערבה, אתה צריך אשה שתעסוק במלאכות הבית וזה מה שאסאמנסה להשיג. רק כלה פוטנציאלית אחת חיה בסביבה הקרובה וגיבורנו מגיע לבית הוריה כדילבקש את ידה. טוּלְפָּן, הכלה המיועדת, מסרבת בתואנה שיש לו אוזניים בולטות מדי. בינתיים הוא עוזר במשק החי של אחותו ומשפחתה. אבל אם אתה מלח זה לאבדיוק מכין אותך לחיים של רועה, תחום בו אסא לא מגלה כישורים מולדים; מה שגורםלעימותים בלתי פוסקים עם גיסו האנטיפתי.
בסרטו העלילתי הראשון מגיש סרגיידבוֹרְצֶבוֹי עלילה אתנוגרפית קלילה באמצעים פיוטייםוכמו תיעודיים והתוצאה היא אחד הסרטים הכי מלבבים של השנה. חיוך רחב יעלה על שפתותיכם לרוב לנוכח אהבת האדם שבו, ליבכם יתחמץ למראה אכזבותיו של הגיבור , הגיגים בנושאי מודרניזציה וחיים מסורתיים יציפו אתכם ובקצרה, בדיוקהסרט שרבים מאיתנו מבקשים לראות לא רק בפסטיבלים אלא גם בבתי הקולנוע המסחרייםשלנו. היו מי שניסו להשוות את 'טולפן' ל'דמעות של גמל' — כן, גם פה יש נאקה עםאישיות — אבל מכל הבחינות, הקולנועיות והאנושיות, הסרט שלפנינו בשל הרבה יותר, נראה כאילו צמח מתוך עצמו ומבעד לצניעות הבסיסית מתפתחת לה פנינה קולנועיתשל ממש ואחד הסרטים המעוטרים ביותר בפסטיבלי הקולנוע בשנה האחרונה.

 


 

בימוי: סרגי דבורצבוי Sergey Dvortsvoy   
סרגיי דבורצבוי וגנדי אוסטרובסקי
הפקה : פנדורה פילם (גרמניה),
קרל באוגרטנר
צילום: יולה דילבסקה
עיצוב: רוג'ר מרטין
עריכה: איזבל מייר, פטר מרקוביץ
קזחסטן/רוסיה/גרמניה/שוויץ/פולין 100 דקות, קזחית ורוסית, תרגום לעברית
מופץ על ידי סרטי נחשון בע"מ
החל מ – 14/01/09
מוזיאון תל-אביב ותיאטרון ירושלים


סרגי דבורצבוי
זכה ב- 20 פרסים קולנועיים, מרביתם על הסרט טולפן.
זהו סרטו העלילתי הראשון. ביים מספר סרטים דוקומנטריים קצרים וסרטים באורך בינוני שזכו במספר רב של פרסים בולטים בפסטיבלים כגון פסטיבל פופולי בפירנצה, איטליה. סאני סייד אוף דה דוק במרסיי צרפת, סינמה דו ריל בפריז, כמו כן, בפסטיבלים דוקומנטריים יוקרתיים בלייפציג, ניון, ועוד.
סרגי מעדיף לקרוא לסרטיו עטורי הפרסים "סרטי חיים" ולא סרטים דוקומנטריים. מטרתו הייתה תמיד להראות את הפשטות של החיים ואת החום בעולם בתערובת של נטורליזם עם פיוט.
נולד בצ'ימקנט בקזחסטאן בשנת 1962. בוגר לימודי תעופה באוקראינה. ובמכון הטכני של נובוסיבירסק. כמהנדס רדיו של חברת אירופלוט, טס בכל רחבי ברית המועצות לשעבר. עד שהבחין במודעה לבית הספר הגבוה לבימוי ותסריטאות במוסקבה.
 
פילמוגרפיה
1997 גן עדן 23 דקות
1998 יום הלחם 54 דקות
1999 דרך ראשית 52 דקות
2004 בחשיכה 41 דקות
 
ראיון עם סרגיי דבורצבוי
ש: היכן בדיוק צילמת את הסרט?
ת: "טולפן" צולם בדרום קזחסטן. באזור הנקרא בדפק דאלא (ערבת הרעב), ערבה שטוחה, איש לא גר שם, רק רועי צאן. מדי פעם אפשר לראות כפר קטן. העיר הקרובה ביותר, צ'ימקנט, נמצאת 500 ק"מ משם.
 
ש: מה הם הקשיים שנתקלתם בהם בצילומים בערבה?
ת: ראשית, היה מאד קשה לשכן את הצוות במקום מרוחק שכזה לזמן ארוך. הטבע גם הוא העמיד בפנינו קשיים. לא רק מזג האוויר, גם החיות. יש כל מיני חרקים, נחשים ארסיים ועכבישים בעיקר באביב. מצאנו עכבישים בנעלים שלנו מדי בוקר כשהתעוררנו. אבל הקושי הגדול ביותר היה הדרך בה צילמנו את הסרט, שהצריכה זמן ארוך במיוחד והרבה סבלנות של אנשי הצוות.
 
ש: האם אתה ואנשי הצוות הייתם צריכים לחיות כמו נוודים במהלך הצילומים?
ת: למרות שבנינו מחנה משלנו במרחק קילומטר מהמקום שצילמנו, שם היה לנו מים וחשמל מגנראטורים. הצוות חי בצורה דומה מאד לנוודים בערבה. בילינו זמן רב גם עם רועי הצאן המקומיים ועם השחקנים שעברו לגור ביוראטים, האוהלים המקומיים, וחיו כמו נוודים חודש לפני תחילת הצילומים.
השחקנית המגלמת את סאמל התאמנה בעבודות בהן עוסקת אשת רועה צאן, ואודנסיאן השחקן המגלם את בעלה, אכן עבד כרועה צאן. בהרבה מהדברים שהוא עושה בסרט הוא התנסה באותה תקופה שלפני הצילומים.
זה היה הכרחי כדי לשמור על האותנטיות של הסרט. השניים מעולם לא חיו ביוראט לפני כן. סמאל היא מצפון קזחסטן, בה החיים הרבה יותר אירופאים, משום כך הצילומים היו לה מאד קשים.
 
ש: כמה רועי צאן ובני משפחותיהם גרים בערבה וחיים בצורה זו? האם מספרם הולך וקטן או שצעירים כמו אסא מצטרפים אליהם ?
ת: יש משפחות רבות החיות כנוודים בקזחסטן. חייהם דומים למה שאפשר לראות בסרט. וזה נחשב חיים מודרניים. לנוודים מעטים יש עדר משלהם, מרביתם נשכרים לעבודה על ידי בעלי עדרים והשכר שלהם הוא בכסף או בכבשים. הם עדין גרים ביוראטים בערבה ונודדים אלפי קילומטרים במהלך השנה. חלקם מאד עניים. מה שאנו מציגים בסרט הוא מבט ריאליסטי עם התייחסות למצב הנוכחי. מרבית הצעירים רוצים להגיע אל העיר הגדולה במחשבה שיוכלו לעשות שם כסף. אבל אז אתה רואה אותם בעיר גדולה כמו צ'יקמנט יושבים ומחכים לעבודה שהם לא יכולים למצוא. והם מוצאים את עצמם עובדים בבניה או בעבודות מזדמנות. כיוון שלרובם אין מקצוע או הכשרה כלשהיא. אנשים כמו אסא ובוני לעולם לא ימצאו בעיר את מה שהם מחפשים.
 
ש: ספר על העבודה עם הכבשים ואיך צלמתם את סצנת לידת הטלה?
ת: דרך הצילום הייתה מאד לא רגילה. התחלנו לצלם את שתי סצנות המפתח מיד בהתחלה. שהן שתי הסצנות של לידת הטלאים. היינו צריכים לצלם אותם במהירות ובלחץ זמן. כבשה ממליטה לא תמתין להכנות לצילומים.
ידעתי מניסיון שזה יהיה קשה ויתכן שהכבשה לא תאפשר לנו לצלם את זה. בדרך כלל הן בורחות. לכן אמרתי למחלקת הצילום להתכונן לעבודה קשה. קודם כל היה עליהם לעקוב אחרי הכבשה ללא מצלמה כדי להבין איך היא מתנהגת, איך היא נעה, אחר כך עם מצלמת וידאו קטנה ורק אחר כך אחרי כל הבדיקות הללו הם השתמשו במצלמת קולנוע. אמרתי להם שזה ייקח שעות ארוכות ואולי אפילו ימים. הצוות בילה שבועיים רק במעקב אחרי כבשה. בשבוע השלישי ניסינו מספר פעמים להבין באמצעות הוידיאו,  באיזה זוויות לצלם ואיזו תנועת מצלמה תאפשר לנו המלטה של כבשה. ברגע שהצוות היה מוכן מבחינה טכנית חיכנו שאחת מאלפי הכבשים תמליט. לרועה היה מכשיר קשר והוא צלצל אלינו מיד כאשר החלה ההמלטה.
כשסיימנו לצלם את הסצנות, הבנתי שהן כל כך מיוחדות ורבות עוצמה שאני צריך להתאים את שאר הסרט לסצנות הללו יותר מאשר להתאים אותן לתסריט. מנקודה זו פתחנו את הסרט ואפשרנו לאירועים היומיומיים להשתלב בספור. בסופו של התהליך, הסרט צמח כמו עץ, ודברים רבים היו בלתי צפויים.
 
ש: איך הכנת את השחקן הראשי לסצנת ההמלטה?
ת: לא נעשו חזרות לפני הסצנה. אמרתי לו מה לעשות לפי התפתחות הסצנה. הוא לא ידע שיהיה עליו לעזור לטלה לצאת מן הרחם. רק כשראיתי שהטלה יכול למות הוריתי לו לסייע לו לצאת. הוא היה בשוק, כיון שהוא אינו מגיע מהכפר וזו הייתה הפעם הראשונה שהוא עושה דבר כזה. זו הסיבה שהסצנה היא כל כך אורגנית. היה לנו מזל גדול שהצלחנו לצלם סצנה כזו.
בסופו של דבר הדבר הקשה ביותר לשחקנים היה להיות חזקים כמו בעלי החיים. כיון שכל החיות בסרט כל כך נפלאות השחקנים לא יכולים להיות פחות טובים. הכל היה צריך להיות מאד אותנטי. זה היקשה על כולנו, שחקנים, אנשי קול וצלמים. כדי לשמור על דיוק ואמינות לאורך כל הסרט היה לעיתים צורך לצלם סצנה מסוימת 25 פעמים.
 
על תהליך ההפקה...
תהליך הליהוק היה מורכב וארוך. דבורצבוי שלח צוותים שונים לערים ואזורים שונים של קזחסטן כדי לצלם ולאתר אנשים שיתאימו לתפקידים השונים בסרט.
רק הבחורה המגלמת את סמאל היא שחקנית בעלת ניסיון במה.
הבחור המגלם את אסא היה סטודנט לקולנוע באחד מבתי הספר לקולנוע בקזחסטן.
עם שני הילדים הגדולים יותר עשה דבורצבוי חזרות אבל לילד הקטן הוא נתן לפעול בחופשיות וכל מה שנראה בסרט זו התנהגות טבעית שלו ללא הדרכה או הכוונה.
 


"A Fantastic Film"                            Manohla Dargis, The New York Times
 
 
"מבריק, מצחיק, מלא קסם ורגעים נפלאים, דבורצבוי מצליח להוציא רגעים קומיים מתיאור חיי היום יום של המשפחה, השחקן מצוין והצילום מרהיב".
-ריי בנט Hollywood Reporter
 
"מרהיב וסנסציוני"                                                                               Variety
 
 
"Something of a Miracle… A tour de force"                     The New York Times
 
 
*****( ציון מצויין ) "דרמה אינטימית מנצחת"
Lisa Schwarzbaum, Entertainment weekly
 
 
" קומדיה רגישה ובלתי נשכחת על סגנון חיים הולך ונעלם"
Tamara Straus, the San Francisco Chronicle
 
 
"יחיד במינו, יוצא מן הכלל, מי צריך אפקטים מיוחדים כשהחיים עצמם הינם האפקט המיוחד הכי בלתי רגיל שניתן לדמיין"
Michael Phillips, The Chicago Tribune
 
 
"עשוי ביד אומן, אחת החוויות הקולנועיות האהובות של השנה"
David Jenkins, 2009-11-10 13:00:59Time Out London
 
"מלא חיים, מאוד מהנה ומקסים ביותר"                                             Screen
 
***** ( ציון מצויין )"מקורי ביותר וייחודי, מלא הומור והומניות, עובד היטב בכל  המישורים, כאגדה רומנטית וכסיפור התבגרות, מה שמסביר מדוע הסרט זוכה בפסטיבלים רבים וכובש את לבבות הצופים".
Emanuel Levi, EmanuelLevi.com
 
  J. Hoberman, The Village Voice                          "הישג מדהים"
 
"נפלא"                       Scott Foundas L.A Weekly
 
"יצירת מופת נדירה"    אקי קאוריסמקי
 
 
 
 
 


 

www.SBPR.co.il בית עובד 13 ת"א 03.5238080

הקישו על התמונה להגדלה